Le fonds est composé de documents relatifs à Russell Thornton comme ami d'Irving Layton. Le matériel est constitué de 31 lettres entre Russell Thornton et Irving Layton, dans lesquelles Layton offre des conseils et des encouragements au jeune poète. Les lettres font également la chronique de la vie personnelle et professionnelle de Layton. Le fonds contient également des copies dactylographiées et signées des poèmes de Layton. Le fonds Russell Thornton fait partie de la collection Irving Layton.
Le fonds a été divisé en deux séries :
F005/A Correspondance
F005/B Poèmes
Le fonds Dorothy Rath est constitué de documents relatifs à Dorothy Rath en tant qu'amie d'Irving Layton. Le fonds comprend de la correspondance entre Rath et Layton, des photographies de Dorothy Rath, d'Irving Layton et d'amis, des enregistrements sonores de lectures publiques de Layton, des vidéoclips d'apparitions télévisuelles et de lectures de livres de Layton, des coupures de presse relatives aux œuvres de Layton ainsi que du matériel promotionnel et publicitaire concernant les apparitions de Layton. Le Dorothy Rath Fonds fait partie de la collection Irving Layton.
Le fonds est divisé en huit séries :
F007/A Enregistrements sonores
F007/B Coupures de presse
F007/C Correspondance
F007/D Photographies
F007/E Poèmes
F007/F Matériel promotionnel
F007/G Sculptures
F007/H Enregistrements vidéo
The fonds consists mainly of correspondence received by Sir William Hales Hingston and a few letters received by Mrs. Hingston and their sons William, Donald, and Harold.
There are also photographs, press clippings, brochures, invitations, manuscripts of Sir William's writings, business cards, maps and objects. The fonds includes a scrapbook of press clippings relating to Sir William Hingston's political and professional life, an official document appointing him to the Ottawa Improvement Commission in 1902, the original letters patent related to Sir William's knighthood, and a circa 1889 photograph of Sir William. Also included is an album containing 92 wedding and travel photographs of the Hingston family.
The fonds is organized into the following series:
P0134/A Sir William Hales Hingston
P0134/B Family correspondence
P0134/C Family history
La collection se compose de documents accumulés par Margaret Griffin et Clara Gutsche. Elle illustre principalement la fondation et la première exposition de Powerhouse Gallery, maintenant La Centrale Galerie Powerhouse. D'autre materiel porte sur le magasin d'artisanat Flaming Apron et sur diverses expositions organisées à La Centrale Galerie Powerhouse. La collection contient des documents créés par Margaret Griffin, Leslie Busch, Billie-Joe Mericle et Stansje Plantenga, tous membres fondateurs de Powerhouse Gallery. Ils ont été crées principalement entre 1972 et 1974, avec des documents sélectionnés de 2001 et 2004. Certains documents ont été annotés par Margaret Griffin et Clara Gutsche en 2014. Les documents reliés à la création et l'histoire de la Powerhouse Gallery comprennent de la correspondance, des coupures de journaux, des propositions, des descriptions, des chronologies, des publications, des affiches, des diapositives, des négatifs, une brochure, un dessin, une peinture et des vêtements. Ces matériaux concernent principalement la première exposition du Musée, Windows : From the Inside Out : Painting, Photography, Ceramic and Sculpture, présentée au 1210, avenue Greene à Westmount, Québec, en 1973. D'autre documents illustrent diverses expositions organisées à la Powerhouse Gallery et à la Centrale Galerie Powerhouse, notamment: Codpieces: Phallic Paraphernalia (1974), The Past to the Present (2001) et Powerhouse: Where are we now? (2001). Le matériel concernant les activités de The Flaming Apron, une boutique d'artisanat à Notre-Dame-de-Grâce, comprend des vêtements, de la céramique et un bulletin. La collection contient également des publications de La Centrale Galerie Powerhouse, dont Women’s Bookworks (1979) et Les Centrelles (2004), ainsi que des articles liés aux centres d’art et d’artistes au Canada.
La collection est divisée en 3 séries :
C011 / A. Galerie Powerhouse / La Centrale Galerie Powerhouse
C011 / B. The Flaming Apron
C011 / C. L'art au Canada
Le fonds document la relation de Dora Pleet avec Irving Layton. Il inclut aussi des documents sur Layton collectés par Pleet. Le matériel comprend de la correspondance, des coupures de magazines et de journaux, des périodiques, un dépliant, une brochure, des affiches et des copies de divers poèmes d'Irving Layton. Le fonds Dora Pleet fait partie de la collection Irving Layton.
Le fonds est divisé en cinq séries :
F019 / A. Correspondance
F019 / B. Coupures de press
F019 / C. Périodiques
F019 / D. Poèmes
F019 / E. Matériel promotionnel
Le fonds Beatrice Bazar contient des documents relatifs à la relation de Bazar avec Irving Layton. Le fonds est composé de deux coupures de presse de poèmes de Layton, dont une est signée, de lettres d'amour et de poèmes d'Irving Layton dédiés à Beatrice Bazar, et d'une photographie accompagnée d'une lettre. Le fonds Beatrice Bazar fait partie de la collection Irving Layton.
Le fonds est divisé en trois séries :
F008/A Lettres
F008/B Photographies
F008/C Poèmes.
The fonds provides information on the studies Kenneth E. Norris did at McGill for his master's degree.
The fonds consists of a copy of his master's thesis: Characteristics and Abilities of Evening High School Students (1931).
Sans titreCollection consists of 1278 audio recordings of musical performances by Concordia students, faculty and guests. They were recorded at the Loyola Chapel and at the Oscar Peterson Concert Hall between 1986 and 2005. Most are in audio cassette format with the latest ones on compact disc.
Le fonds contient des documents relatifs à Veneranda Kreipans (McGrath) Wilson en tant qu'amie d'Irving Layton. Le fonds comprend des lettres dactylographiées ou manuscrites, des cartes postales, des photographies, des poèmes et des coupures de journaux. Le fonds Veneranda Kreipans (McGrath) Wilson fait partie de la collection Irving Layton.
Le fonds a été divisé en trois séries :
F004/A Correspondance
F004/B Poèmes
F004/C Photographies
Le fonds Irving Layton documents la vie de Irving Layton en tant qu’écrivain.
Le fond comprend de la correspondance entre les membres de la famille, les professionnels, les amis, les journaux et périodiques, les collèges et les universités, les critiques des œuvres de Layton, les lettres de fans, les documents publiés, les tirés à part de poèmes, des transcriptions d'entrevues, la publicité pour les apparitions publiques et les lectures, les critiques de ses œuvres, des articles en langue étrangère, des manuscrits et des brouillons de monographies et de poèmes, des coupures de journaux, des cahiers, des journaux, des calendriers, des horaires, des ordres du jour, des documents personnels, y compris des factures, des factures, des finances, des récompenses et des certificats, et du matériel audiovisuel.
Le fonds est divisé en 16 séries:
F001 / A Objets
F001 / B Enregistrements sonores
F001 / C Coupures de presse
F001 / D Conférences et festivals
F001 / E Correspondance
F001 / F Dessins
F001 / G Manuscrits, poèmes, articles et essais
F001 / H Cahiers et journaux
F001 / I Documents personnels
F001 / J Photographies
F001 / K Apparitions publiques
F001 / L Critiques
F001 / M Agendas
F001 / N Scrapbooks
F001 / O Entrevues
F001 / P Enregistrements vidéo
The fonds mainly provides visual information on some Sir George Williams College social and cultural activities at the beginning of the 1940s. For instance, there are images of the preview performance of the March 1942 Giorgantics (the SGW Annual musical review), held in Brownsburg (now Brownsburg-Chatham) in the Laurentians area. There are also photos of friends, a few in Ste. Agathe, and photos in Saint-Hubert and Dorval airports. The photos subjects include SGW Georgiantics, SGW Winter carnival, SGW sports; SGW students and Staff, as well as aircrafts and radio equipment.
Sans titreEntre les années 1940 et 1986, Alex Robertson collectionne des disques. La plupart d'entre eux sont des 78 r.p.m., produits par les compagnies Berliner et Compo : Berliner est la première maison canadienne à produire des disques et Compo est la première à enregistrer des musiciens noirs canadiens. La collection comprend aussi des disques et des documents sonores qui n'ont pas connu de commercialisation, ni de diffusion à grande échelle.
Le fonds comprend quelques 3000 partitions de types variés, datant d'environ 1885 jusqu'à 1970, dont 1000 ont du contenu canadien. Le fonds comprend également des catalogues et des brochures promotionnelles provenant des maisons d'édition des enregistrements et des partitions, des détaillants, des clubs de disques et des postes de radio. On y retrouve aussi des livres annotés par Alex Robertson durant ses recherches. Les matériaux de recherche d'Alex Robertson sur les étiquettes et sur les séries, aussi bien que sur l'activité musicale à Montréal entre 1913 et 1970, sont inclus dans le fonds. On y retrouve aussi sa vaste correspondance et des périodiques reliés. Le fonds comprend des photographies d'Alex Robertson et de sa famille, une photographie d'Alex Robertson avec George Martin, auteur sur le jazz et plusieurs photographies prises à l'occasion d'une réception tenue en honneur d'Alex Robertson en 1988 dans la salle de consultation du Service des archives de l'Université Concordia.
Le fonds s'organise selon les séries suivantes :
P023/A Correspondance
P023/B Recherche sur les étiquettes de disques et sur les séries
P023/C Recherche sur les activités musicales de Montréal
P023/D Photographies
The fonds gives information on the history and activities of the department and on contemporary dance in Montreal as well.
The fonds mainly includes newspaper clippings, leaflets, show programs, and posters from 1978-1994 and 2003-2007. The fonds also includes video recordings of four lectures given in 2013, parts of the Mover Over Lecture Series. The lecturers were Marie-Hélène Falcon, Marten Spangberg, Sarah Chase, and Guy Cools.
The fonds provides information on the history, structure, aims, and activities of Freemasonry and other secret organizations, with a particular focus on anglophone and francophone Freemasonry in Quebec.
The fonds includes correspondence, articles, transcripts of lectures, programs for ceremonies, minutes, membership lists, photographs, and other materials. Among the correspondence are original letters and manuscript notes dated 1913-1931 in which francophone Catholics report to the church hierarchy the names of suspected Freemasons. There are an original letter and a certificate of resignation from Freemasonry. The fonds includes a collection of objects. Their significance is explained in various works in the Masonic Collection; see below, Associated Materials.
The fonds is organized according to the following series:
P015/A Early life; Hannah family
P015/B Research on Freemasonry and other secret societies
The fonds provides mainly information on Dr. Rose Sheinin’s research and teaching activities at the University of Toronto and on her career as a university administrator at Concordia University.
The fonds includes course material, lectures, research files, reports, articles, press clippings and correspondence.
Sans titreThe fonds mostly provides provides information on Rudé's professional life. The professional life series is divided in 5 main sub-series:
- CONFERENCES & SEMINARS
- TEACHING
- RESEARCH
- WRITINGS
- CORRESPONDENCE
The material focuses primarily on the study of the crowd in history, European revolutions and protests, crime and punishment in Britain and Australia. The fonds consists of research notes, correspondence, course outlines, notes for presentations given at different conferences and seminars, manuscripts, press clippings of articles on Rudé or reviews of his many publications. It includes microfilmed documents from other archives and other reference documentation: photocopies of different articles and publications.
The fonds also contains some information about his private life.
Sans titreLe fonds est constitué de photographies évoquant les moments où Tina Brereton dansait dans des spectacles accompagnés de musique de jazz au Café St-Michel, à Montréal durant les années 1940.
Sans titreLe fonds Johnny Reno est constitué de deux photographies de l'orchestre les Victory Serenadors de Percy Ferguson à l'amphithéâtre du Canadien Pacifique à Rosemont, Montréal en 1943. Le pianiste Oscar Peterson faisait partie de ce groupe.
Sans titreLe fonds contient des performances musicales de Gordie Fleming et de son groupe présentées lors d'émissions radiophoniques sur les ondes de Radio-Canada, CBC et autres (Les joyeux troubadours, Jazz en liberté, Les fantaisistes, Lower Canada Swing et Saturday Set).
Sans titreThe Gerald Clark fonds contains documents pertaining to the Gerald Cohen's professional life and documents current events occuring in the period that he was active as a newspaper correspondent.
The fonds is composed of research materials, notes, drafts of articles and books, clippings of articles, correspondence, and speeches, among other materials. It also includes recorded interviews with world figures.
Sans titreThe fonds provides information on Robert A. Fraser's activities on various committees and external bodies and on his classes.
The fonds consists of correspondence, student papers, course files, and examinations.
Sans titreThe fonds provides information on the construction of Loyola College.
The fonds includes specifications, contracts, and correspondence.
Sans titreThe fonds provides information from Thompson's writing projects on the history of Scouting, and on humanism, as well as his participation in World War I.
The fonds consists of memorabilia of Claude W. Thompson's and his brother's participation in World War I. It includes correspondence, press clippings, and a copy of a paper he wrote on Canadian author and historian William Wood (1864-1947). There is also a review of William Wood's book The Fight for Canada, and a copy of the book.
Sans titreThe fonds includes Dr. Saccá's Concordia University Board of Governors meeting files from February 1995 to April 2000. The files include annotated agendas, handwritten notes, minutes, meeting documents, and copies of notes regarding the meetings that were sent to Fine Arts Department faculty members. The fonds includes materials related to Dr. Saccá's activities as principal of the Simone de Beauvoir Institute and her participation in Concordia University's organizational review.
Sans titreThe fonds provides information on the Concordia Graduate History Students' Association annual conferences.
The fonds consists of schedules, expense records, correspondence, and conference proceedings.
Sans titreFonds provides information on the activities of the Academic Planning Office from 1967 to 1984, years for which J. H. Whitelaw was Curriculum Coordinator, Associate Vice-Rector and Vice-Rector (Academic). It also provides information on related activities in which J. H. Whitelaw was involved from 1961-1984.
Fonds contains mainly curriculum, statistics, textual records, correspondence, minutes, reports, press clippings, procedures and policies. The fonds is organized according to the following series:
I0038/01 Associations
I0038/02 Budget
I0038/03 Budget Control and Accounting
I0038/04 Committees
I0038/05 Computer Facilities and Operations
I0038/06 Cooperation and Exchange Activities
I0038/07 Curriculum & Programmes
I0038/08 Departmental Affairs
I0038/09 Financing
I0038/10 General Correspondence
I0038/11 Publications
I0038/12 Relations / Services External
I0038/13 Relations / Services Internal
I0038/14 Research Activities
I0038/15 Staff General
I0038/16 Staff Teaching
I0038/17 Statistics
I0038/18 Student Life
I0038/19 University Organizations, Policy and Planning
The fonds provides information on the events that occurred at Concordia University on the afternoon of August 24, 1992.
The fonds consists of the account of the events prepared by Elizabeth Horwood, transcripts from the 911 conversation, transcripts of the court hearings, and a pamphlet.
Sans titreLe fonds Jack Litchfield porte sur l'oeuvre qu'il a produit A Chronology of Five Montreal Record-Collectors' Clubs et A Chronology of Six Montreal Record-Collectors Club (1989). Il contient les manuscrits dactylographiés des ouvrages.
Sans titreThe fonds provides information on Ken Whittingham’s student life at Loyola College, his work as a journalist and his professional career in the field of public relations at Concordia University.
The EDUCATION subseries is comprised of student records including a Loyola College commemorative degree Whittingham received in 2005, some student papers produced during his studies, a file on the controversy about the Loyola of Montreal Students' Association (LMSA) Gamut Magazine and records related to his involvement with the Loyola News.
The JOURNALISM subseries includes records related to Whittingham's employment at the Montreal Star. It contains press clippings of articles he wrote between June 1970 and May 1979, including an activity summary in the form of an index produced by his father John Hurst Whittingham, a notebook and a file about the closing of the newspaper in 1979. The subseries also includes a sample of articles Whittingham wrote for various publications, including the Chronicle of Higher Education, the University of Waterloo Gazette, among others.
The PUBLIC RELATIONS subseries includes a file testifying of Whittingham's work as a Public Relations Officer at McGill University between 1980 and 1982 but mostly records related to his position as Interim Director and then Director of the Public relations Department of Concordia University. They include correspondence, press clippings, event brochures and transcriptions of radio interviews, materials related to the tragic events of August 24, 1992, the Concordia institutional marketing campaign of 1995 and Whittingham's work as an external consultant.
The CONFERENCE, SEMINARS, TALKS subseries is comprised of records related to presentations or workshops given by Whittingham to the Canadian Council for the Advancement of Education (CCAE), the Conférence des recteurs et principaux des universités du Québec (CREPUQ) and the Council for Advancement and Support of Education (CASE) in between 1993 and 1994.
The DISTINCTIONS series includes a file on the Distinguished Service Award Whittingham received from the Concordia University Alumni Association (CUAA) in 1997.
Sans titreLe Fonds François Brault se compose principalement de diapositives portant sur l'art sacré au Québec, mais aussi de diapositives portant sur la production de films et de livres d'art.
Sans titre